Omgaan met verdriet

Iedereen maakt het in zijn leven mee. Pijn en verdriet. Over het algemeen vinden we dit niet fijn. We willen het niet voelen. We vinden het prettiger om vreugde en geluk te ervaren. Maar wat doe je als je in een situatie zit dat je je negatief voelt? Wat doe je dan?

In mijn ervaring is het het beste om bij jezelf te blijven. Bij de pijn. Dit klinkt misschien gek. Misschien ben je geneigd om afleiding te gaan zoeken in iets als swipen op je telefoon. Maar wat als je dit nu eens niet doet? Wat als je naar de pijn toegaat, net zoals je een kind zou troosten dat gevallen is? Alleen troost je in dit geval jezelf.

Alles wat je meemaakt in je leven wil gezien worden. Wil erkend worden. Alle ervaringen willen gehoord worden. Ze hebben allemaal hun nut. Als dit het geval is, dat je bijvoorbeeld verdriet bij jezelf opmerkt, dat mag. Probeer dan gewoon je tranen te huilen. Laat ze maar stromen. Weet je waarom je huilt? Huil je om vreugde die je meegemaakt hebt en die niet meer in je leven is? Laat de emotie maar toe en laat de emotie daarna los. Troost jezelf en vrolijk jezelf daarna op. Blijf niet hangen in het verdriet. Houd je bijvoorbeeld van dansen? Zet je favoriete muziek op en dans. Kom je boosheid tegen, dan mag je die emotie ook voelen. Waarover ben je boos? Ligt er onder die boosheid misschien verdriet? Ben je boos dat je te weinig geld hebt? Ben je misschien ook verdrietig dat je door dat gebrek aan geld niet de dingen kunt doen die je wilt? Ga eens bij jezelf op onderzoek. Stel vragen aan jezelf en luister naar jezelf. Je bent het waard om naar te luisteren!

Stil

Ik sta

stil

en luister

naar

het zingen

van

mijn hart

Het is zaak dat je probeert bij de pijn te blijven. Geef het aandacht. Hoe moeilijk ook. Adem naar de pijn. Het verdriet. Doet het te lang te veel pijn in je lijf, adem dan even gewoon in en uit. Dan weer terug naar de pijn. Voel het verdriet, de boosheid, angst. Wat het ook is. Huil. Schreeuw. Stampvoet. Accepteer het. Probeer er niet vanaf te komen. Zeg in je hoofd dat je het transformeert. ‘Ik transformeer pijn en verdriet naar Liefde en Licht.’ Je kunt het ook breder trekken dan jezelf. In een boek van Jan Geurtz, Over liefde en loslaten (2017), las ik hierover en ik paste het toe in mijn eigen leven. Als ik me bijvoorbeeld erg verdrietig om iets voelde, dan zei ik tegen mezelf op een inademing: ‘Ik neem deze pijn en dit verdriet van mezelf en anderen vrijwillig op mij.’ Op een uitademing stuurde ik vervolgens liefde en licht naar mezelf en anderen die dit verdriet ook ervaarden. Het prettige hieraan vond ik, dat ik mijn ervaring in een breder kader zette. Het ging niet alleen om mijn kleine persoontje, maar ik realiseerde me dat ik niet de enige was die verdriet meemaakte. Door er op deze manier aan te werken, loste ik voor mijn gevoel niet alleen een stukje verdriet op voor mezelf, maar ook voor anderen. Het gaat om de intentie die je zet. Na zo’n heftige ervaring creëerde ik meestal een moment van stilte voor mezelf. Even bijkomen. Ook hier was dat weer belangrijk. Stilte om tot mezelf te komen.

* Gedeelten uit dit artikel komen uit mijn nog te verschijnen boek: Uit mijn hoofd. In mijn hart. Een innerlijk avontuur.

2 gedachten over “Omgaan met verdriet”

    1. Dear Peeling the Onion,

      Thank you for your reaction and apologies it took me long to respond.

      The terms Light and Love are interchangeable for me. Love means Light and Light is Love. What I’m trying to express in my article is that one should love oneself. When you are sad for example, it’s okay to just feel it. It’s also alright to cry. Stick with the feeling. Allow yourself to grieve. Comfort yourself. The tears will stop eventually. Then you can choose to do something that uplifts you. That can be anything: put on some music and dance, go for a walk, read a comic book, make funny faces in front of the mirror. Choose to feel better again. Stay in the moment and just experience everything that’s happening there. Make it small. Many times there is nothing threatening or sad happening in the now, but you think of something in the future or in the past that makes you sad, or scared. Then you feel sad again even though there is nothing you can do about it now. Don’t get me wrong. Grieving is okay, but don’t drown yourself in the feeling. Pull yourself out of the sadness. If there comes another cycle of crying, comforting yourself and making yourself happy again that’s fine. There will always be a new now. Emotions are like waves in an ocean, they come and they go. However, you are not just the wave, you are the whole ocean.

      When it comes to the experience of love. If it’s hard to feel love, to experience it. Look into yourself why this is so. See if you can find answers. But also, find something that makes you happy. It doesn’t matter what it is. It can be a person, animal or a thing. Something that makes you smile, makes you feel warm inside. A flower, a song, a dog, a bird or a friend. Feel into your body how this feels. Do you feel a difference in your body? Maybe you feel a softening of muscles? Or a warmer spot around your heart? Maybe you feel a smile on your face? Feel the warmth you feel, enjoy it. Allow this warmth to spread out to more parts of your body. Just let yourself enjoy this good feeling. You can build on this feeling of warmth, of love, of light and not only let yourself be wrapped in it, but also direct it to other people. You can send love to people you care about, people you don’t like, maybe even to the whole Universe. However: start small. Start simple. Find something that makes you smile and really feel that good feeling. Build on that. If you find blockades, stick with them and send the warm feeling to it. With time and practice you’ll be able to let the warm feeling grow and grow. It will become stronger. Your love will become stronger. Your Light will become stronger and you will become a beacon for other people. Since we are all one, while healing yourself, you heal others too. You become a Healer. This journey takes time, but it’s worth it. Besides all this, I believe there are Higher Forces at work too: know that you are so loved.

      I wish you a life full of love and joy and if there is negativity, that you comfort yourself and find warmth again.

      Namaste,

      Selena

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *